Na umění přesvědčit o své myšlence závisí úspěch vašich záměrů. Ať už chcete získat investora pro svůj startup, prodat zákazníkovi zbrusu novou službu, přesvědčit sponzora, aby podpořil právě váš festival, nebo vedení školní jídelny, aby začalo vařit zdravě.

Kde je zakopaný pes a jak na něj
Potíž je v tom, že když jde o hodně, míváme trému a snadno ztratíme glanc. Navíc, když musíme svůj projekt představit v krátkém čase, ve stresu ztratíme nit a zapomeneme, co jsme chtěli říct. Zejména pokud je naše myšlenka novátorská, složitá a vyžaduje vysvětlení.

Jak na to, abychom řekli vše podstatné na malé časové ploše? A dokázali nejen informovat, ale i zaujmout a přesvědčit? „Zní to složitě, ale řešení je prosté“, tvrdí Tomáš Zykán, lektor efektivní komunikace. Je potřeba vyjít z toho, co zajímá posluchače, a navázat prezentaci na poutavý příběh. Když v publiku vzbudíte emoci, můžete si odpustit dlouhosáhlý proslov. Tomáš Zykán tomu říká Simplexity.

4 tipy pro větší přesvědčivost

1. Zapomeňte na powerpoint. Většinu rozhodujících prezentací chystáte pro malé publikum. Důležitější než promítání je interaktivita. A také silné téma, které posluchače zajímá.

2. Ujasněte si, co chcete říct. Potenciální investor vašeho projektu je nejspíš vysoce inteligentní, zaneprázdněný člověk, proto šetřete jeho čas. Vynechte všechno, co není pro vaše sdělení nezbytné.

3. O to lépe si připravte argumenty. Druhá strana vám určitě bude klást různé šťouravé dotazy. Nebude to proto, aby vás potrápila a otestovala účinnost vašeho antiperspirantu. Berte to tak, že váš posluchač řeší nějaký problém. Zkuste se vcítit do jeho situace, pochopit jeho problém – a ukázat, jak mu vaše řešení může pomoct.

4. Prezentace ale nemusí být strohá a chladně racionální. Naopak. Pokud chcete druhého získat na svou stranu, musíte v něm vyvolat emoci. Proto pamatujte na konkrétní detaily a příklady. Posluchači tak mohou v představě zažít, jaké to bude. Například když se díky vaší aplikaci zkrátí dodání zboží zákazníkům o polovinu. Jakou výhodu získají oproti konkurenci.

Zkrátka a dobře, i složité myšlenky můžete sdělit jednoduše – pokud je dobře poskládáte. Při přípravě se proto držte svého příběhu. Vystavte jej tak, aby měl jasný začátek, prostředek a konec. Když prezentaci založíte na příběhu, jemuž věříte, povede vás jako červená nit. Ani tréma už nebude problém.

Naučte se prezentovat od Tomáše Zykána osobně.
Kurz Simplexity proběhne 6-7. října na Hrivnak akademii.