Každá značka chce uspokojit své zákazníky. Výjimečná značka míří výš: chce své zákazníky překvapit. Kniha Jak vytvářet produkty a služby, které zákazníci chtějí názorně ukazuje, jak na to.

Teorie s dvojitou dávkou praxe
Kniha Value Proposition Design: How to create products and services that customers want je volným pokračováním bestselleru Business Model Generation. V prvním svazku autor Alex Osterwalder představil strategické nástroje pro vytváření hodnoty v byznysu. V druhé knize vás provede procesem definování skutečných potřeb a tužeb klientů, který ilustruje ukázkami produktů a služeb, které je mohou uspokojit.

Autorský kolektiv se drží výrazného vizuálního stylu, který se osvědčil v předchozí knize, a na každé stránce nabízí praktické tipy. Nechybějí on-line zdroje informací, které vám pomůžou přenést poučky do praxe. Za zmínku stojí i mobilní aplikace, která knihu doplňuje, a usnadní vám práci.

Jak na to, aby nápady nevyšuměly
Možná jste sami zažili debakl dobrého produktu nebo služby. Nebo přinejmenším řadu neproduktivních porad a frustrující komunikaci v týmu. Kniha Value Proposition Design vám dává do ruky argumenty, kterými přesvědčíte o hodnotě svých nápadů vyšší vedení. Navíc nabízí nástroje a procesy, které vám pomůžou zvládat chaos, jenž vývoj inovací přináší, a omezit rizika celého procesu.

Kniha je členěná podobně jako samotný proces designového myšlení. Krokům Empatie/Definování/Tvorba nápadů /Prototyp a Testování/Iterace zde odpovídají fáze Canvas – Design – Test – Evolve. Za klíčový považuji nástroj Value Proposition Canvas (volně přeloženo jako Přehled přínosů produktu). Jednoduše pojatý diagram vám umožní zmapovat přínosy vašeho produktu nebo služby a provázat je se zákaznickým profilem.

Každý z uvedených kroků doprovázejí příklady a bohatě ilustrují nejrůznější případové studie. Nejdůležitějším prvkem je ale propojení inovací s podnikatelským plánem. Jinak vaše nápady zůstanou ležet ladem.

Jednou z ukázek novátorského řešení je příběh britské společnosti Azuri. Kombinace solárních a mobilních technologií jí umožnila dodávat levnou elektřinu odběratelům na africkém venkově. Zásadní problém však nastal, když došlo na fakturaci. Příčinu problému se podařilo odhalit díky postřehům z uživatelské praxe. Firma Azuri následně zavedla systém průběžných plateb, který jí zajišťuje pravidelné úhrady a zákazníkům přínosnější službu.

Názor designérky: aktuální a praktická kniha
Podle mého mínění kniha Value Proposition Design nabízí účinný nástroj, který ocení každý, kdo chce inovovat a přinášet zákazníkům hodnotné produkty. Na své si v ní přijdou startupisti i lidé z větších korporací. V češtině kniha zatím nevyšla, ale anglická verze je velmi přístupná, praktická – a hlavně aktuální. Absolventům Hrivnak akademie pak nabízí způsob, jak přínos kurzů dále zúročit v praxi.

A. Osterwalder, Y. Pigneur, G. Bernarda, A. Smith, Value Proposition design, Wiley, 2014